Publisert: 23.04.24

Øya med ny profil og nettside

  • Nyheter
Bilde av laptop som viser Øyafestivalens nye nettsider

Vi har oppdatert nettsidene, og brukt vår nye visuelle profil for å skape en engasjerende og leken digital opplevelse.

Vi har nylig lansert ny hjemmeside for festivalen. Den nye nettsida har vi laget i samarbeid med NoA, som bistår oss med både design, utvikling, kreativ og strategisk rådgiving. Den grunnleggende funksjonaliteten er nå på plass, og vi vil i løpet av de kommende månedene utvide med mer innhold og flere funksjoner, som for eksempel program, praktisk info og informasjon om bærekraftsarbeidet vårt.

Øyafestivalens nye designer er Hans Christian Øren, som overtok etter Erland Banggren i fjor høst. Øren er Creative Director hos NoA Ignite og grunnlegger av Oh Yeah Studio. I løpet av en mer enn 15 år lang karriere, har han jobbet med store merkevarer som Apple, Nike og Hermés. Han har vunnet en rekke priser for arbeidet sitt, blant annet DogA, ADC og ED Awards.

–Mitt designuttrykk kan best beskrives som utforskende og eksperimentelt. Min utdanning fra kunstskole har ført til at arbeidet mitt ofte er inspirert av kunstverdenen, spesielt abstrakt kunst og konstruktivisme. Dette reflekteres i måten jeg balanserer og skaper luft i mine visuelle prosjekter. Jeg lar disse kunstretningene guide meg, sånn at jeg kan skape et uttrykk som både er harmonisk og estetisk. Festivalprofilen for Øya 2024 bygger på Øyas langvarige fokus på bærekraft og er sterkt inspirert av naturens organiske former og dynamiske bevegelser, forteller Øren.

I tråd med vår vektlegging av bærekraft, både i den visuelle profilen og hos oss i Øya forøvrig, er årets festivalplakater trykket på 100% resirkulert papir, 100% basert på forbrukeravfall. Vi gleder oss til å se dem rundt i bybildet!

Sveinung Sundbø fra Originalkopi har laget illustrasjonene, og synes det har vært en positiv utfordring å jobbe med et mer abstrakt emne enn han er vant til.

Nettsidene er bygget etter dagens beste praksis, på ny og fremtidsrettet teknologi, med bærekraft og lavt fotavtrykk som et viktig kriterium.

Knut Sorknes fra NoA Ignite har vært lead for utviklingen og sier:

–Det å kunne utforske kreativitet og jobbe med en så tillitsfull kunde som Øya har vært, har vært utrolig spennende og samtidig veldig morsomt. Det er ikke hver dag man kan utvikle et så visuelt univers som Øyafestivalen er bygd opp av. Der man har muligheten til å leke med så mange forskjellige animasjoner, illustrasjoner og visuelt unike elementer som man finner her – se om du kan finne noen ting å ta tak i. Nettstedet er bygd på Sanity CMS, Next.js og Tailwind. Alle bevegelsene du ser på nettsiden er lagd ved hjelp av CSS-animasjoner og Framer motion. 

Utviklingen er et samarbeid mellom NoA-selskapene NoA Ignite, Unfold og NoA Consulting.